Hem / Se och göra / Evenemang / Utställningar tillfälliga / Almedalsbiblioteket: Sunday Night Spells av Sam Hultin

Almedalsbiblioteket: Sunday Night Spells av Sam Hultin

Konstnären Sam Hultin bjöds in av Gotlands Konstmuseums curator och verksamhetsansvariga Angelica Blomhage för att göra ett konstprojekt med Gotland och platsens lokala queerscen som sammanhang. Resultatet blev kortfilmen Sunday Night Spells.

Fyra  ungdomar tar sig in i en skolas gympasal sent på kvällen. Ungdomarna sminkar sig, dansar och utför något som påminner om ritualer tillsammans. Under arbetet med filmen har Hultin intresserat sig för kopplingarna mellan lek, ritual, konst och queerhet. Barns lekar, religiösa ritualer och konstnärliga praktiker har gemensamt att de alla ger utrymme för att förstå sig själv och världen.

Sam Hultin inspireras av queerteoretikern José Esteban Muñoz som i boken Cruising Utopia (2009) talar om queerhet som en utopi – en horisont att blicka mot snarare än något redan uppnått. Queerheten är inte här men kan glimma till i speglingen av en erfarenhet, ett begär eller en dröm. Om vi delar våra drömmar kan vi komma dem närmre.

Kortfilmen Sunday Night Spells visas på Almedalsbiblioteket 23/2–2/6 2024.

Konstnären Sam Hultin (f. 1982) bor och verkar i Stockholm. Hen arbetar med video och performance utifrån ett intresse för queer historia, identitet och gemenskap. Hultins konst finns representerad bl a. på Moderna Museet i Stockholm, Statens Konstråd, Göteborgs Konstmuseum och Malmö Konstmuseum.

Medverkande i Sunday Night Spells: Sam Nilsson, Maxime Moutou Wikenfors, Artur Maurin och Willow Johansson. Musik: Silas Lilo Jensen/REMBODY. Kamera: Erik Landerdahl

Datum: 23 februari, 2024 – 2 juni, 2024