Laddar Evenemang
Hem / Se och göra / Evenemang / Utställningar fasta / Konstlivet: utställning, samlingar och mötesplats

Konstlivet: utställning, samlingar och mötesplats

Gotlands Konstmuseum presenterar utställningen Konstlivet med ett trettiotal verk av ett tjugotal konstnärer med koppling till Gotland. Utställningen visar måleri, skulptur och video från tidsperioden 1800-tal fram till 2000-tal. Genom utvalda konstverk hämtade från museets och regionens samlingar ges insyn i dagens likväl som gårdagens konstliv på Gotland.

Utställningen visar konstverk föreställande människor skildrade genom olika tider i varierande stilriktningar, teknik och material. I verken syns människor i både privata och offentliga sammanhang, i hemmet, i arbete, på festen och på marknaden. Miljöerna som förekommer är främst platser som nyttjas för det pågående livet.

I Konstlivet knyts trådar mellan motiv, konstnärskap och epoker samman i en associativ väv. Bland verken återfinns exempelvis Johan Kahls akvareller som visar folklivet i Visbys gränder på 1800-talet jämsides fotografen Tommy Söderlunds dagsaktuella fotocollage med människor i det dagliga livet, i Visbys stadsdel Bingeby.

En intention med utställningen är att aktualisera frågor kring det egna samlandet i fråga om representation och inkludering. En önskan är även att Konstlivet blir en mötesplats för samtal och utbyte i samvaro med den omgivande konsten. Till utställningen ingår ett program med samtal och aktiviteter knutna.

Representerade konstnärer: David Ahlquist, Ragnar Alyre, Jakob Anckarsvärd, Channa Bankier, Fanny Brate, Eva Bergenwall, Carolina Benedicks Bruce, William Blair Bruce, Johan Ericson, Naemi Eriksson, Ellen Roosval von Hallwyl, Emma Hanquist, Oscar Högberg, Pia Ingelse, Johan Kahl, Victor Lagerström, Maria Lilja, Torbjörn Limé, Tyra Lundgren, Erik Olsson, Ina Porselius, Louis Sparre, Tommy Söderlund och Annie Wandel.

Visas på Fornsalen från 1 april 2023 och framåt

Tillgänglighet

Parkering
Närmaste parkering för funktionshindrade ligger på Strandgatan vid Packhusplan.

Gård & entré
Byggnaden ligger i en backe, så innergården har en lutning. Från Strandgatan till Fornsalens entré är den dock måttlig. Caféet når man lättast genom entrén, via rampen. Vill man sitta utomhus, finns en dörr uppe vid caféets kassa och en ramp utvändigt längs med byggnaden.

Ta sig runt
Utställningarna ligger i tre plan i en U-form, med två olika hissystem. Hela museet utom nedre källarrummet kan nås med rullstol och barnvagn via ramper och hissar. I entrén kan du få en plankarta som hjälp för orientering.

I kapprummet går det bra att parkera barnvagn om så önskas.

Vid entrén samt på andra våningen hittar du handikapptoalett med skötbord.

I Bildstenshallen precis innanför entrén finns bärbara fällstolar att hämta för den som vill kunna sitta ner i utställningarna.

Lättlästa texter
I våra utställningar har vi texter på tre nivåer: korta och lättlästa texter på väggarna, utökade texter vid föremål och fördjupning på skärmar.

Utställningarna Bildstenshallen, Medeltidens Gotland, Skattkammaren och Skepp & skoj är översatta till engelska.

För hörselskadade
Hörslinga finns i Sävesalen, vår föreläsningssal. Vid visningar med våra guider används ett portabelt högtalarsystem.

För synskadade
Förstoringsglas finns vid några montrar i Skattkammaren.

Alla nödutgångar är markerade med godkända EXIT-skyltar.

Ledsagare eller assistent till gäst med funktionsnedsättning har fri entré. Ledsagarintyg ska visas upp.

App
I appen Gotlands Museum guidas du genom utställningarna i din egen mobiltelefon.

Datum: 1 april, 2023 – 1 april, 2025
Adress:
Gotlands Museum
Strandgatan 14
621 58 Visby
Ordinarie entré:

Vuxen: maj–sept 180 kr. okt–april 130 kr.
Student: maj–sept 140 kr. okt–april 100 kr.
Under 19 år: fri entré
Fornvän: fri entré