Midgård är en utställning som tilltalar alla sinnen och erbjuder en ny och uppdaterad förståelse av vikingatiden. Den spänner över en lång tidsperiod, från vendeltiden (530–800 e.Kr.), genom vikingatiden (slutet av 700-talet till mitten av 1100-talet), och fram till mötet med medeltiden.
Tvärdisciplinärt grepp
Utställningen har bland annat skapats i nära samarbete med gotländska gymnasieungdomar och tar ett tvärdisciplinärt grepp. Här samverkar områden som botanik, zoologi, astronomi, arkeologi, etnologi, konst- och litteraturvetenskap samt historia. Med ett särskilt fokus på Gotland, belyser Midgård frågor om global kommunikation, kulturell interaktion och teknologisk utveckling.
En central del av utställningen är att belysa hur människor under vikingaeran levde och förstod sin omvärld. Den utforskar hur periodens kultur skapades och spreds, samt vilka naturmiljöer människorna mötte och interagerade med.
Interaktiva moment
Midgård är utformad med olika miljöer som innehåller bilder, föremål, rekvisita, ljud och interaktiva inslag, där material och estetik spelar en viktig roll.
För att underlätta för alla besökare, finns ljudstationer med hörlurar, atmosfäriska ljud i högtalare (som kan justeras för grupper med särskilda behov), samt pekskärmar där man kan fördjupa sig i olika delar av utställningen. Den är tillgänglig för alla och kan enklast nås från trapphus A (norra trapphuset).
Målgruppen för utställningen är främst ungdomar, men innehållet är utformat så att det är tillgängligt och intressant för alla åldrar.
Bra att veta
Vikingaeran och begreppet ”viking” är inte bara en historisk och kulturhistorisk term utan även en kulturell produkt som har konstruerats under 1800-talet, ofta på politiska och intellektuella grunder. Vikingar och deras tid har framför allt förmedlats genom text, i form av dikter, prosa, visor och pamfletter. Tillsammans med den framväxande arkeologin och etableringen av institutioner som myndigheter och museer, bildade dessa element den första fasen i konstruktionen av vår bild av vikingatiden.
Under perioden 1880–1920, med stilen Art Nouveau (eller Jugend), började vikingaerans bild spridas och utvecklas genom olika medier som arkitektur, design, scenkonst, måleri, grafisk form och skulptur. Denna period av nationalromantik blev den visuella kulturens grund för att förmedla ”vikingar” och denna bild är fortfarande starkt förknippad med vikingatiden idag.










Vi arbetar hållbart – så här gjorde vi i Midgård
Vi arbetar med återbruk i våra utställningar, både för att minska resursslöseriet och för att visa publiken att det går att få nya utställningar med begagnade material på ett ekonomiskt fördelaktigt sätt.
Ett exempel är basutställningen Midgård – Gotlands vikingar. I arbetet med utställningen har vi tagit tillvara på befintliga resurser och gjort medvetna materialval. Det gamla brädgolvet från en tidigare utställning har återanvänts till en ny ramp mellan våningsplanen. Vi har valt emulsionsfärger till väggarna, avstått från polykarbonatskyltar och skyddsskivor till förmån för pappersskyltar och skyddsglas. Dessutom har vi använt långsiktigt hållbara material som lergods, lin, ull, järn, hampa och trä.
Hållbara material och metoder
Istället för målade väggelement har vi på flera ställen valt genomfärgade, hårdpressade träfiberskivor producerade i Sverige. Vi har använt långsiktigt hållbara och beprövade tillverkningsmetoder som tovning, handsmide och träsnideri utförda av lokala konsthantverkare med gedigen yrkesskicklighet. På så sätt minskar vi både transportbehov och miljöpåverkan, samtidigt som vi främjar lokalt hantverk.
Historiska materialval
Istället för så kallade ”solstenar” inköpta från andra delar av världen har vi valt att använda enebrickor och i utställningen visas även exempel på hur vikingarna armerade sina putsade väggar med grenar, en metod som ersätter det numera vanliga armeringsnätet och visar på äldre, resurssnåla byggtraditioner.
