Från Oden till den rekonstruerade vikingen
Museet erbjuder spännande program för årskurs 7 till 9 och gymnasiet: från medeltidens Gotland till den rekonstruerade vikingen och om vikten att vara källkritisk.

Årskurs 7-9

Från Oden till Kristus
Ett skolprogram som handlar om övergången mellan vikingatid och medeltid. En dramatisk och omvälvande
tid för de människor som levde på Gotland för omkring tusen år sedan. På vilket sätt ändrades samhället under kristendomens intåg? Vi pratar personöden, livsvillkor,
makt, förtryck och sociala processer/förhållanden.
Tidslängd | 60 minuter |

Det du inte vet att du vet
Programmet handlar om historia, konst och en smula psykologi. Det finns saker som fastnar i oss. Det kan vara ett ord du hört, en bild du sett eller musik som inte lämnar ditt öra. Spår kan vara synliga eller osynliga, stora eller små, det kan vara medvetna spår eller inte. Vi människor lämnar spår och vi påverkar varandra på gott och ont. Följ med på ett föredrag som startar i gatukonsten och ger dig nya
intryck. Den grundläggande frågan är kanske, vad är det föredragshållaren säger? Kan man lita på allt? Ett föredrag
som lämnar avtryck och får dig att reflektera. Aldrig förr har
källkritik varit så viktigt och spännande som nu.
Tidslängd | 75 minuter |
Gymnasiet

Medeltidens Gotland
Handel, ekonomi, uppgång och fall. Hur gick vi från en blomstrande och rik stad till att bli en fattig ruinstad? Vad var Visborgs slott för ett bygge och hur påverkade det livet på Gotland och i Östersjön?
Här möter eleverna de gotländska medeltidsmänniskornas perspektiv på livet. Hur tänkte de? Hur såg deras vardag ut?
Vi gräver oss ner ända till personnivå och möter bl.a. Solbergamannen som levde på 1300-talet.
Tidslängd | 60 minuter |

Den rekonstruerade vikingen och hans polare
Hur har vårt användande av “vikingatiden” som historisk period speglat sin tid och samhällets moderna syn på historia? Sedan 1600-talet har historiebruk varit något samhället använt av särskilda skäl för att skapa Sverige som nationalstat. Via 1800-talets nationalromantik förstärks vår användning av vikingatiden för att skapa en identitet, vilket fortfarande pågår. Vi kommer bland annat att prata om killgissningar, fotbollshuliganer, politik, bildstenar, förutfattade könsnormer, vikingatidens Midgård jämfört med dagens samhälle. Vi tar även upp hur museets ideologi har hängt med i samhällsutvecklingen. Vi avslutar med att tolka moderna, arkeologiska föremål för att spegla arkeologins arbetssätt och samhällets historiebruk.
Tidslängd | 60 minuter |
Boka skolprogram
Klicka på rutan nedan för att komma till bokningsformuläret.