KONSTMUSEET

Foto av äldre kruka som ligger på en stenstrand på Gotland

Kalkstensdrömmar och krukmakarens återkomst

Även om Gotland till största del består av kalk har leran och keramiken en tydlig plats i bilden av Gotland. Sedan början av 60-talet har Gotland utvecklats till ett av Sveriges mest intressanta keramiska områden. Ambitionen med utställningen Kalkstensdrömmar är att visa på den gotländska keramikens mångfald och keramikerna bakom den, med betoning på bruksgodset.

 

Utställningen vill också ställa frågan om det finns ett historiskt sammanhang, eller om det är slumpen genom enskilda människors initiativ som bidragit till den keramik vi ser i dag. Kanske kan man se utställningen som en sammanfattning på en era som till stor del började i Etelhem för nästan 60 år sedan.

 

Möjligheterna i att kunna göra praktik hos redan etablerade keramiker, och i viss mån drömmen om en egen ateljé i en miljö präglad av kalk, skapade framtidstro hos många keramiker under 60 - 70 och 80 talet. Som en spegling av sin samtid sökte många en sinnerligare livsstil, nära naturen, och ett meningsfullt och skapande arbete jämfört med samtidens ganska inrutade arbetsliv. Var det Gotland, kalkstensklippan med sitt medelhavsliknande ljus som inspirerade keramikerna, eller var det denna sortens människor som bidrog till att befrukta ön med sin inspiration och kreativitet?

 

Lera har under lång tid knådats av pottmakare, krukmakare, drejare, keramiker, konsthantverkare, och konstnärer. Under vilket namn man än har verkat under, eller i vilken tidsepok, så har det varit keramikerns strävan att ladda leran med mening.  I utställningen möter besökaren 30 keramiker som arbetar med olika leror och tekniker. Där finns de som produktionsdrejar men också som verkar inom konstkeramikens område.

 

Nu, efter en period då hantverket varit underordnat uttrycket och haft en delvis undanskymd roll på gallerier och utbildningar, ser vi en trend i att det hantverksmässiga fått en större uppmärksamhet inom keramiken. Många caféer och restauranger har börjat efterfråga handdrejat porslin, designat i linje med företagets identitet.  Intresset har också ökat för traditionella utbildningsvägar inom keramiken som lärlingsplatser, gesällprov och mästarbrev.

 

Att dricka te ur en handgjord mugg är för många en kontemplativ nödvändighet i ett komplicerat livspussel Kan längtan efter äkthet och hållbarhet bidra till krukmakarens återkomst?

 

Utställningen öppnar på Gotlands Konstmuseum den 19 juni och pågår till den 3 november.