Hem / Se och göra / Evenemang / Visningar och vandringar / Stadsvandring: Ringmur, rosor och ruiner

Stadsvandring: Ringmur, rosor och ruiner

Visby har en lång och spännande historia. Följ med på en vandring där Gotlands Museums kunniga guider berättar de mest spännande historierna från alla Visbys epoker.

Samlingsplats: Fornsalens gård
Pris: Vuxen 150 kr. Barn 6–12 år 80 kr.

HÄR är länk till biljettköp!
Vi reserverar oss för eventuella ändringar.

Bli medlem!
Vet du om att museimedlemmar får tio procent rabatt på föreläsningar och vandringar? Här kan du läsa mer om vilka förmåner du får som museimedlem!

Närmaste parkering för funktionshindrade ligger på Strandgatan vid Packhusplan.

Gård & entré
Byggnaden ligger i en backe, så innergården har en lutning. Från Strandgatan till Fornsalens entré är den dock måttlig. Caféet når man lättast genom entrén, via rampen. Vill man sitta utomhus, finns en dörr uppe vid caféets kassa och en ramp utvändigt längs med byggnaden.

Ta sig runt
Utställningarna ligger i tre plan i en U-form, med två olika hissystem. Hela museet utom nedre källarrummet kan nås med rullstol och barnvagn via ramper och hissar. I entrén kan du få en plankarta som hjälp för orientering.

I kapprummet går det bra att parkera barnvagn om så önskas.

Vid entrén samt på andra våningen hittar du handikapptoalett med skötbord.

I Bildstenshallen precis innanför entrén finns bärbara fällstolar att hämta för den som vill kunna sitta ner i utställningarna.

Lättlästa texter
I våra utställningar har vi texter på tre nivåer: korta och lättlästa texter på väggarna, utökade texter vid föremål och fördjupning på skärmar.

Utställningarna Bildstenshallen, Medeltidens Gotland, Skattkammaren och Skepp & skoj är översatta till engelska.

För hörselskadade
Hörslinga finns i Sävesalen, vår föreläsningssal. Vid visningar med våra guider används ett portabelt högtalarsystem.

För synskadade
Förstoringsglas finns vid några montrar i Skattkammaren.

Alla nödutgångar är markerade med godkända EXIT-skyltar.

Ledsagare eller assistent till gäst med funktionsnedsättning har fri entré. Ledsagarintyg ska visas upp.

App
I appen Gotlands Museum guidas du genom utställningarna i din egen mobiltelefon.

Datum: 14 maj, 2022
Tid: 14:00 – 15:30
Adress:
Gotlands Museum
Strandgatan 14
621 58 Visby
Ordinarie entré:

Vuxen: okt–april 120 kr. maj–sept 180 kr.
Student: okt–april 90 kr. maj–sept 140 kr.
Under 19 år: fri entré
Fornvän: fri entré

Ordinarie öppettider:

Öppet maj-september: 10-18.
Oktober-april: 11-16.
Obs! Tisdagen 9 april stänger utställningarna på Fornsalen kl 14:00 på grund av programverksamhet. Museibutiken håller öppet som vanligt till kl 16:00.
At Tuesday, April 9, the exhibitions at Fornsalen close at 14:00 O´clock due to program activities. The museum shop is open as usual until 16:00.