Höstlov på museet

Passa på och gör ett besök på Gotlands Museum på höstlovet! Häng med på Ficklampa på museet, besök Skepp & skoj, och kolla in spännande silverskatter.

Äntligen är vår nervkittlande föreställning ”Ficklampa på museet” tillbaka! Under hela höstlovet har du chans att få träffa spöken på museet i ficklampors sken.

När? 30-31 oktober, 3,4,5 och 6 november. Två föreställningar per kväll klockan 18:30 och 20:00. Från sju år och uppåt. Boka biljett HÄR. >>

ROLIGA UTSTÄLLNINGAR PÅ HÖSTLOVET:
Barnutställningen Skepp & skoj har öppnat igen. Här kan barn och vuxna leka tillsammans och samtidigt lära sig vad havet har betytt och fortfarande betyder för Gotland. Knyt knopar, lasta fartyg, klappa sälar, lär dig hur man bygger en stockbåt och om vilka fiskar som lurar i Östersjön.

Vill du utforska museet ännu mer kan du kika in i Skattkammaren som är alldeles proppfull med vikingatida skatter, smycken, silver och mynt, bland annat världens största silverskatt: Spillingsskatten!

Vet du om att Gotland har varit ett korallrev vid Ekvatorn? I utställningen Gotlandium berättar den fossilrika kalkstenen om livet för mer än 400 miljoner år sedan (hisnande!), under en period som kallas Silurperioden. Spännande, eller hur? Varmt välkommen till Gotlands Museum på ditt höstlov!

Närmaste parkering för funktionshindrade ligger på Strandgatan vid Packhusplan.

Gård & entré
Byggnaden ligger i en backe, så innergården har en lutning. Från Strandgatan till Fornsalens entré är den dock måttlig. Caféet når man lättast genom entrén, via rampen. Vill man sitta utomhus, finns en dörr uppe vid caféets kassa och en ramp utvändigt längs med byggnaden.

Ta sig runt
Utställningarna ligger i tre plan i en U-form, med två olika hissystem. Hela museet utom nedre källarrummet kan nås med rullstol och barnvagn via ramper och hissar. I entrén kan du få en plankarta som hjälp för orientering.

I kapprummet går det bra att parkera barnvagn om så önskas.

Vid entrén samt på andra våningen hittar du handikapptoalett med skötbord.

I Bildstenshallen precis innanför entrén finns bärbara fällstolar att hämta för den som vill kunna sitta ner i utställningarna.

Lättlästa texter
I våra utställningar har vi texter på tre nivåer: korta och lättlästa texter på väggarna, utökade texter vid föremål och fördjupning på skärmar.

Utställningarna Bildstenshallen, Medeltidens Gotland, Skattkammaren och Skepp & skoj är översatta till engelska.

För hörselskadade
Hörslinga finns i Sävesalen, vår föreläsningssal. Vid visningar med våra guider används ett portabelt högtalarsystem.

För synskadade
Förstoringsglas finns vid några montrar i Skattkammaren.

Alla nödutgångar är markerade med godkända EXIT-skyltar.

Ledsagare eller assistent till gäst med funktionsnedsättning har fri entré. Ledsagarintyg ska visas upp.

App

I appen Gotlands Museum guidas du genom utställningarna i din egen mobiltelefon.

Datum: 29 oktober, 2021 – 7 november, 2021
Adress: